Bir Günde Edirne Gezisi

BİR GÜNDE EDİRNE GEZİSİ

Osmanlıya tam 90 yıl başkentlik yapmış tarihi bir dokuya sahip olan Edirne ilimizi bir günde gezmeye kalktık. Çok eğlenceli, bol lezzetli, çok yorulmalı ama doyasıya bir gün oldu.

Edirne deyince sizin aklınıza neler geliyor. Bana önce ciğeri çağrıştırıyor Edirne, sonrada Koca Sinan’ın Selimiye’sini. Ama bu iki nokta dışında Edirne tam bir tarihi miras. Haydi birlikte bu şehri hızlıca dolaşalım ve bir günde Edirne gezisi yapalım.

Edirne Türkiye’nin Batı ucunda bulunan şehirlerinden biri. Yunanistan ve Bulgaristan’a sınır komşusu. Bu yüzden gezerken yerli turist dışında oldukça fazla Bulgar’a rastlayabilirsiniz. Edirne camileri, kervansarayları, tarihi çarşıları ve köprüleriyle tam bir tarihi miras ve gelenleri kendine hayran bırakıyor. Ayrıca Edirne’de gerçek bir gastronomik deneyim yaşayabilirsiniz.

Edirne’ye Nasıl Gidilir?

Biz şehirde gezmemiz kolay olsun diye kendi aracımızla sabah otobandan Edirne’ye gittik. İstanbul'dan başlayan yolculuğumuz yaklaşık 225 km ve 2,5 saat sürdü.

Araçla değil de İstanbul’dan Edirne’ye saat başı kalkan otobüslerle de ulaşabilirsiniz. Görülecek birçok yer yürüme mesafesinde olduğundan zorlanmazsınız ama Karaağaç, Meriç Nehri ve Sağlık Müzesi biraz uzakta buralar için şehir içi dolmuşlarını kullanabilir veya araç kiralayabilirsiniz.

Edirne’ye bir diğer ulaşım yolu ise demir yolu olacaktır. İstanbul Edirne arasında TCDD’nin her gün düzenlediği trenle de ulaşım sağlanabilir.

BİR GÜNDE EDİRNE GEZİSİ

Edirne’yi Bir Günde Keşfediyoruz.

Sabah saat 7:30 da çıktığımız yolculuk sonrası saat 10:00 gibi Edirne’ye ulaştık. ve Edirne Gezisi başladı. Daha önce Edirne’ye hiç gitmemiştim ve ilk kez gördüğüm Edirne bana biraz eski mahalleleri ve sakin zamanları hatırlattı ilk başta. Sonra ihtişamlı Selmiye’yi gördüm. Aracı Selimiye’nin yakınlardaki bir otoparkla bırakıp. kahvaltı edeceğimiz yeri aramaya koyulduk. Aslında yola çıkarken Meriç’in kenarında kahvaltı yapmayı düşünüyorduk ama Edirne’ye yaklaştıkça acayip bir sisin içinde kaldık ve kahvaltıyı merkezde Tadım Kahvaltı Salonu’nda yapmaya karar verdik. İyi ki de öyle yapmışız çünkü çok lezzetli menemen yemenin yanı sıra çok güzel bir aileyle tanıştık. İşletme sahipleri o kadar hoş sohbet ve candan insanlar ki anlatamam. Ayrılırken sanki kırk yıllık dost gibiydik Ahmet Bey ve eşi ile. Bence siz de Edirne gezinize bu küçük aile işletmesini ve leziz menemenlerini ekleyin. Ayrıca fiyatlarda çok uygun.

Şimdi size sırasıyla gezdiğimiz noktaları sizin de bir plan oluşturmanız için anlatacağım. “Edirne’de Gezilecek Yerler” yazımda ise gezdiğimiz yerlerin detaylarını anlatıyor olacağım. Detaylı Edirne’de Gezilecek Yerler yazısı için tıklayın.

Fotoğraf:edirne.ktb.gov.tr

Kahvaltı sonrası işe ilk olarak merkezde yer alan camilerden Üç Şerefiyeli Camii’yi gezmekle başladık. Her minaresi birbirinden farklı olan bu cami ayrıca ilk avlulu Osmanlı Camisi olması gibi bir özelliği var.

BİR GÜNDE BURSA GEZİSİ

Şimdi geriye doğru dönüp biraz ilerideki Eski Camii(Edirne Ulu Camii)ni gezmek için ilerliyoruz. Bu caminin en önemli özelliği duvarlarını süsleyen büyük yazılar ve tabi ki Kabe’den kopan taşın yer alması. Ayrıca bu camii Edirne’de abidevi boyutta inşa edilen camilerin ilki olma özelliğini de taşıyor.

BİR GÜNDE EDİRNE GEZİSİ

Sırada Selimiye Arastası var. Ama yolda yürürken Mimar Sinan heykeli yanında yer alan Selimiye manzaralı Edirne yazısı ile resim çekilmeden devam etmiyoruz. Selimiye Arastasında yani çarşısında şuan hediyelik eşya satan karşılıklı dükkanlar yer alıyor. Biz buradan bolca doğal sabun satın aldık. Birde eşarp.

Çarşıda dolaşırken Selimiye Vakfı Müzesi yazan kapıdan girip üst kata çıktık ve Caminin yanında bulunan bu müzeyi ziyaret ettik. Müze ücretsiz olarak gezilebiliyor. Yine Selimiye Külliyesi içindeki yapılardan olan Dar’ül Hadis Medresesinde yer alan Edirne Türk İslam Eserleri Müzesi de mutlaka gezilmeli. Buraya belirli bir ücret ödeyerek veya bizim gibi müze kart sahibiyseniz ücretsiz olarak ziyaret edebiliyorsunuz.

Külliyesini o kadar dolaştık şimdide sıra geldi Koca Sinan’ın “ustalık eseri” olan Selimiye Camii’ni gezmeye. Bu ihtişamlı yapı Osmanlı padişahı II. Selim tarafından Mimar Sinan'a yaptırılan camidir. Sinan'ın 90 yaşında yaptığı Selimiye Camii gerek Mimar Sinan'ın gerek Osmanlı mimarisinin en önemli yapıtlarından biridir. Caminin kapısındaki kitabeye göre yapımına 1568 yılında başlanmıştır. Edirne’nin her yerinden görülen cami 1575 yılında tamamlanmış. Görkemli kubbesi gerçekten çok büyük.

BİR GÜNDE EDİRNE GEZİSİ

Selimiye Camisi’nin arka tarafından çıkış yaptık burada Osmanlı Dönemi Mezar taşlarının yer aldığı bir bölüm ve hemen arkasında Edirne Arkeoloji ve Etnografya Müzesi var. Burası çok küçük bir müze ve iki bölümden oluşuyor. Giriş ücreti 10 TL ve her gün gezilebiliyor.

Bir şehre gittiğimde uğramadık müze kalsın istemiyorum. Çünkü bulunduğumuz yeri en iyi müzeleri anlatıyor. Bu yüzden bir sonraki durağımız Edirne Kent Müzesi oldu. Selimiye Camisi’ne yürüme mesafesindeki Hafız Ağa Konağında yer alan müze sembolik bir ücretle gezilebiliyor. 3 kattan oluşan müzede şehrin dünden bu güne serüvenini ve demokrafik yapısını anlatan eserler var.

Artık öğle vakti geldi ve bu kadar gezmenin üzerine tabi ki Edirne’nin meşhur ciğerini yemeyi hakettik.

Edirne’de Ciğer Nerede Yenir?

Edirne de ciğer denince akla gelen üç adres var. Üçünüde deneyebilirsiniz. Çünkü ciğerler taze ve çok lezzetli. Biz bu gezimizde uzun kuyruğu göze alıp Ciğerci Niyazi Ustayı tercih ettik ve hiçte pişman olmadık. Ayrıca denediğimiz Edirne Köftesi de bizden tam puan aldı. Birde bu köfteyi deneyebilirsiniz.

Ciğerci Niyazi Usta: Kalabalık aile ve dost grupları için oldukça uygun bir mekân olan Ciğerci Niyazi Usta, Edirne'nin nezih ciğercileri arasında gösteriliyor. Tadına doyum olmayan ciğer, kurutulmuş Edirne biberleri ve mezeleri dışında bu restoranda peynir tatlısı ve kabak tatlısını da mutlaka denemelisiniz. Niyazi Usta IG videosu için tıklayın!

Meşhur Edirne Ciğercisi Kazım ve İlhan Usta: 1964 yılından beri hizmet veren ve Edirne'nin en meşhur ciğercileri arasında yer alan Meşhur Edirne Ciğercisi Kazım ve İlhan Usta, adından anlaşılacağı üzere yılların deneyimiyle leziz ciğerler hazırlıyor.

Aydın Tava Ciğer: Çok eski mekânlar arasında yer almasa da lezzetli ciğerleriyle kısa zamanda sevilen Aydın Tava Ciğer, 1998'den beri hizmet veriyor.

BİR GÜNDE EDİRNE GEZİSİ

Karnımız doyduğuna göre gezimize devam…

Yemek dönüşü yolda Ali Paşa Çarşısını şöyle bir geziyoruz. Çarşıdan çıkınca trafiğe kapalı olan Saraçlar Caddesinde dolaşıyoruz. Burada müzik yapan bir sokak sanatçının müziğinde Naz’la dans ettikten sonra artık merkezden uzaklaşıp arabayla önce Tunca Köprüsünü sonra Meriç Köprüsünü üzerinden geçiyoruz.

Arabayı Hacı Ali Bey Çeşmesi’nin önündeki otoparka park edip. Meriç Nehri kenarında bir çay bahçesinde Meriç Köprüsü manzarasıyla çayımızı içiyoruz.

BİR GÜNDE EDİRNE GEZİSİ

Yavaş yavaş gün kavuşmaya başlarken arabaya atlayıp Karaağaça’a doğru yola çıkıyoruz. Mesafe yaklaşık 7-8 dakika falan. Karaağaçta Eski Tren Garı yeni uğrak noktamız oluyor. Burada bulunan şerbet evinde birer bardak şerbet içip tarihi garı ve treni görüyoruz. Gar binası günümüzde Güzel Sanatlar Fakültesi olarak kullanılıyor. Garın sağ tarafında ise Lozan Anıtı yer alıyor. Anıt 1988’de açılmış.

Buradan yine arabayla Trakya Üniversitesi Sultan II. Beyazıt Külliyesi ve Sağlık Müzesi’ni görmeye gidiyoruz. Burası oldukça büyük bir alan. Yüzyıllar boyunca bu külliyede tıp öğrencileri yetiştirilmiş, hastalara şifa dağıtılmış ve fakir fukara doyurulmuş. Burası Osmanlı zamanında 7-8 tane olan Darüşşifalardan biriymiş. Şifahanenin dışında cami, hamam ve medrese bölümleri de bulunmakta. İçeride o zamanki şifa yollarının anlatıldığı bal mumu heykeller ve resimler bulunuyor. Alacakaranlıkta caminin ışıkları yanınca oldukça etkileyici bir atmosfer doğdu. Görülmeye değerdi doğrusu.

EDİRNE II.BEYAZIT CAMİİ

Uzun bir günün ardından artık eve dönme vakti geldi. Dönüş yolunda aldığımız kavala kurabiyeleri ve kallaviden(bademden yapılan bir çeşit acıbadem kurabiyesi) tırtıklayarak yorgun ama mutlu bir şekilde yola koyuluyoruz.

Bu yazımla bir günde Edirne gezisi yapacak olan size umarım yardımcı olabilmişimdir.